Muziekvereniging “Harmonie Voorschoten” is in 1989 opgericht als een podiumorkest. Na een bescheiden begin hebben zowel het ledenaantal als het muzikale niveau van het orkest een positieve ontwikkeling doorgemaakt. De vereniging bestaat nu uit ongeveer 40 enthousiaste leden, variërend van jong tot oud en van beginnend leerling tot gevorderde met veel orkestervaring. Met plezier samen muziek maken staat centraal bij Harmonie Voorschoten.

De harmonie treedt op bij diverse gelegenheden. Jaarlijks terugkerende uitvoeringen zijn een groot jaarconcert in het voorjaar, een kerst- of nieuwjaarsconcert in de winter en een buitenconcert tijdens het Weekend van Voorschoten in september. Daarnaast verzorgt de harmonie nog enkele kleinere concerten, waarvan sommige in een kleinere bezetting.

De muziekkeuze varieert van licht klassiek tot populair. Het jaarconcert en het nieuwjaarsconcert zijn een combinatie van enkele grotere concertwerken met lichte en populaire muziek. Bij de overige optredens ligt de nadruk op populaire en herkenbare muziek. Voor het jaarconcert wordt meestal een thema gekozen.

Onze orkesten

Het grootste en belangrijkste onderdeel van de vereniging is het grote harmonieorkest. Het bestaat uit ongeveer 30 muzikanten, verdeeld over slagwerk, koperen en houten blaasinstrumenten. Daarnaast hebben wij een opstaporkest voor beginnende muzikanten en een ensemble dat kleinere optredens verzorgt.

Interesse om mee te spelen?

Bij de meeste instrumenten heeft de harmonie plaats voor nieuwe muzikanten. Zowel ervaren muzikanten als beginners zijn welkom. Je bent welkom tijdens onze repetitie in het Bondsgebouw op vrijdagavond, kom een keer meespelen of luisteren. In de agenda kun je zien op welke data we repeteren.

Muziekles

Harmonie Voorschoten biedt muziekles op instrumenten die horen bij de harmoniebezetting: koperen blaasinstrumenten, houten blaasinstrumenten en slagwerk. De harmonie heeft een opstaporkest voor beginnende muzikanten van alle leeftijden. Leerlingen die wat verder zijn kunnen doorstromen naar het ensemble of grote orkest.